Schoolritme - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Schoolritme - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Schoolritme

Blijf op de hoogte en volg Janneke

25 Augustus 2014 | Noorwegen, Oslo

Na 2 weken introductie, met een hoop activiteiten, feestjes en nieuwe mensen leren kennen,moet er ook eens aan school gedacht worden.
Van maandag t/m vrijdag heb ik op dezelfde uren les. Zo ziet mijn dag er meestal uit:
9:00 Wakker worden, eten + artikel samenvatten,
11:00 naar school
11:15-12:00 uur Discussie over het artikel
12:00-13:15 uur Pauze (leren)
13:15-15:00 Presentatie (vaak van een externe)
15:00-16:30 Leren
Daarna eten en sporten/filmpje kijken/met vrienden afspreken/uit

Aangezien de pauze zo lang is en we zoveel moeten lezen, benut ik dit om nog een uurtje te leren. Al mijn lessen zijn in één (nieuw) gebouw Sørhellinga. Op de eerste etage is een een studieruimte, waar ik me beter kan concentreren dan op mijn kamer. Dus ben vaak pas rond kwart voor 5/5uur thuis.
Helaas heb ik weinig contact met mijn huisgenoten, de 4 jongens kennen elkaar van de middelbare school en spelen 80% van de tijd dat ze thuis zijn videogames (heb al genoeg Noorse scheldwoorden geleerd). Dus als het even kan ben ik het huis uit :)

Verder ben ik lid geworden van verschillende groepen:
* Basketbalteam, traint 2x per week en vaak reserveren ze de zaal ook een paar uurtjes in het weekend. Helaas hebben ze geen coach, maar 2 meiden zijn erg goed en helpen de rest met de techniek. De mannen trainen op dezelfde tijden en we mixen om een partijtje te spelen.
* Friluftsliv, hikingclub in het Engels. 1x per maand organiseren ze activiteit, verder hebben ze een paar keer een kampvuur en kan je voor een lage prijs spullen van ze lenen (tent, slaapzak, matjes etc)
* NF-laget, studievereniging van mijn afdeling. Weet het alleen nog niet zeker aangezien de meeste presentaties waar je naartoe kan gaan in het Noors zijn
*Ordensvern, vrijwilligerswerk als bewaker bij Samfunnet (de enige uitgaansgelegenheid hier, wat helemaal draait op studenten vrijwilligers). 4x per semester (half jaar) werk je en krijg je vervolgens korting/gratis toegang op feesten. Mooi meegenomen en je leert weer nieuwe mensen kennen
Voor de bovenste 3 moet ik natuurlijk betalen, maar dan spreek je over hooguit 30 euro voor een half jaar en je krijgt er veel voor terug!

Tot slot heb ik vanavond nog een infoavond voor het rode kruis. Ik heb mijn EHBO diploma en dat wil ik graag behouden.

Kortom ik begin een beetje mijn draai te vinden hier en zit al goed in het schoolritme. Nog één week blokken en dan 1 september mijn eerste tentamen.

Oh en het weer? Het warme weer is toch echt afgelopen, de wind is fris maar gelukkig is de zon vaak aanwezig. De regen helaas ook. Het is hier echt super wisselvallig. Vandaag nog, plotseling werd het donker en kwam het er met bakken uit, met veel wind en hagel(!). Dat duurde hooguit 10minuten en toen was het weer droog. Een half uurtje later scheen de zon weer...

  • 31 Augustus 2014 - 23:37

    Anna:

    Wat leuk dat je van zoveel groepen lid bent geworden! Laat de nieuwe vrienden maar komen, haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 71031

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: