oa vogels vangen in Akerøya - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu oa vogels vangen in Akerøya - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

oa vogels vangen in Akerøya

Blijf op de hoogte en volg Janneke

07 September 2014 | Noorwegen, Oslo

Het is alweer een weekje verder en het was een geslaagde week!
De sport & bbq middag was erg gezellig, gevolleybald en kubb gespeeld (Zweeds spel waar je houten blokjes het andere team omver probeert te gooien). Het zonnetje scheen en er waren een hoop mensen. Helaas gaat de zon alweer rond 8uur/half 9 onder, dus na de bbq met 3 andere naar Samfunnet gegaan. Ze hebben daar verschillende bordspellen, dus onder het genot van een warme chocomel kolonisten van catan gespeeld. Doordat we allemaal erg gemeen tegen elkaar waren duurde het spel lang en hebben we het Blåmandag-konsert gemist, we hadden veel te veel lol met het spel.
Afgelopen dinsdagochtend (om 8.15!) had ik mijn eerste les 'Behaviour and population ecology'. Dit gaat een zwaar vak worden! Elke week 4 scientific papers lezen en 5 vragen per artikel beantwoorden. Verder moet je 2x 2artikelen presenteren. De antwoorden op de vragen worden beoordeeld en tellen 10% mee, in hoeverre je meedoet aan de discussie in de les telt mee , je moet elke les aanwezig zijn en het tentamen is een mondelinge discussie over 4 artikelen met de docent(en). Dus.... Dit is echter wel het vakgebied waar mijn grootste interesse in is, dus het wordt vast interessant! Verder is het maar een klein klasje (10-15 pers.)

Donderdag en vrijdag was ik op het eiland Akerøya. Een klasgenoot helpt met ringen van migrerende vogels bij Akerøya Ornitologiske Stasjon en nodigde ons uit om eens te kijken hoe dat gaat. We moesten er met een (erg klein) bootje naartoe. Op het eiland stond 1 huis (waar we dan ook verbleven), geen elektriciteit of (drink)water, en een prachtige omgeving en een hele hoop schapen! Nadat iedereen was aangekomen en de spullen had uitgepakt hebben we een rondje over het eiland gelopen, genieten van de natuur en vogels spotten. Het was schitterend weer, en 's avonds genoten van een bbq en zonsondergang. Beetje jammer dat de muggen er ook waren, maar dat nam ik maar voor lief. Vogels zijn vooral rond zonsondergang en zonsopgang actief. Dus na de bbq hadden ze de netten (zie foto) open gezet en even later hadden we al wat gevangen. Oef wat zijn die vogels klein, ben gewend om te werken met ganzen :P. 's Avonds binnen opgewarmd bij het hardvuur en de volgende dag om kwart voor 6 eruit om de netten te controleren (die ze een half uur eerder open hadden gezet). Na de vogels uit de netten bevrijd te hebben, gingen ze in zakjes terug naar het huis waar ze werden opgemeten, een ring om kregen en werden vrijgelaten. Alle vogels gehad, weer een nieuwe ronde om de netten te controleren (waren in totaal 4). Rond 12uur lagen een hoop mensen op bed en heb ik ook even mijn ogen dicht gedaan. Rond 2uur weer een bbq en rond half 5 weer naar huis. Erg interessante en leuke ervaring. Veel bijzondere vogels hebben we niet gevangen (in totaal ong. 30 vogels), maar het was erg mooi om ze van dichtbij te zien.

Nog even snel iets over mijn eerste werkdag bij Samfunnet als bewaker. Het was een exclusief feest omdat Samfunnet 150 jaar bestaat. Veel oude mensen en veel mensen traditioneel gekleed. Leuk om te zien, maar verder was het erg saai. Ik moest ervoor zorgen dat niemand naar binnen glipte. Woensdagavond moet ik weer werken en dan is het weer een normale feestavond voor alle studenten.

Zo hier laat ik het maar even bij, genoeg te lezen voor jullie ;)

Oh helemaal vergeten, afgelopen woensdag nog gezwommen in Drøbak. Vrijdag met 2 vriendinnen een deal gesloten dat we woensdagmiddag zouden gaan zwemmen in Drøbak aangezien we nog minimaal 1x wilde zwemmen dit jaar. Gelukkig scheen de zon en zijn we het water ingesprongen. Was ongeveer 18graden, dus flink op en neer gezwommen om warm te blijven, maar na een kwartiertje toch eruit gegaan.