Poot omhoog - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Poot omhoog - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Poot omhoog

Blijf op de hoogte en volg Janneke

23 Januari 2015 | Noorwegen, Oslo

De meeste zullen het wel al gehoord hebben, ik heb mijn rechter voet gebroken!
Woensdag 14 januari was de beruchte dag. Het was al dagen vrij glad, maar de voetpaden waren gestrooid met zand en kiezelsteentjes (hier strooien ze niet met zout aangezien dat niet goed werkt als het onder 0 graden is). De dagen ervoor zonder problemen naar school gelopen en dinsdagmiddag naar het centrum gefietst voor boodschappen en 's avonds weer naar het centrum gelopen voor een avond met de rode kruis. Ook die woensdagochtend vertrok ik te voet naar school en het ging prima, tot ik 100 meter voor het gebouw waar ik moest zijn op een stukje stapte waar geen het zand en/of steentjes op lag! Ik gleed uit en mijn voet is, denk ik, vervolgens naar binnen geklapt. Na even op het pad gelegen te hebben probeerde ik te staan en dat ging wel. Gewoon naar de les gestrompeld en tijdens de les er weinig last van gehad. Na de les besloot ik naar het gebouw ernaast te lopen/strompelen om mijn voet hoog te houden. Wow en toen ging het pijn doen! Ik naar de kantine voor wat ijs en het nummer van de huisarts. Gelukkig was er iemand die ik kende, van het rode kruis, ook in het kantine en die heeft mijn geholpen. Vervolgens via facebook een oproepje gedaan wie mij thuis kon brengen. Een klasgenoot van mij reageerde en heeft mij naar huis gereden.
Na 3 uur mijn been hoog gehouden en gekoeld te hebben leek het alweer te gaan. Ik moest naar de wc en probeerde op mijn rechter voet te staan. Oef dat deed pijn! Toch maar de huisarts gebeld en besloten om foto's te maken. Gelukkig kon een vriendin van mij en haar vriend mij brengen, want ik moest naar Ski toe. De foto's en gesprek met de dokter was gewoon bij de huisartsenpost (legevakt) en na 2 uur, hinkte ik de deur uit met gips om mijn rechter voet en been. Ik mocht er niet op leunen en moest na een week weer terug komen voor controle
Afgelopen woensdag was ik er dus weer en werden er weer foto's gemaakt. Het zag er goed uit, maar ik moest nog wel 4 weken in het gips blijven. Ik kreeg geen nieuw (loop)gips, dus dat betekent dat ik nog 4 weken moet hinken en rust houden.

4 weken!! pff wat baal ik als een stekker!! Ik kan geen kant op, als ik mijn huis uit wil moet ik altijd trappen op en dan woon ik ook nog op het einde van de straat. Verder is er hier de afgelopen dagen veel sneeuw gevallen en heb al een aantal studenten met ski's zien lopen. Rond 18 februari mag mijn gips er weer af en dan is het nog maar de vraag of er nog sneeuw ligt.

En hoe zit het dan met school, zal je wellicht denken. Ik heb nu maar 1 vak, statistiek. Alle lessen worden opgenomen en kan ik de dag erna kijken via internet. Verder heb ik besloten om na januari door te gaan met statistiek waardoor ik nu geen examen heb. De problemen komen pas volgende week, wanneer mijn andere vakken beginnen. Ik heb 4 vakken in 5 verschillende gebrouwen. Het is ongeveer 15 minuten lopen naar school, wat op krukken 2x zo lang duurt en dus niet te doen als je niet getraind bent (zoals ik, had na 1 dagje wat meer lopen met krukken dan normaal al spierpijn). Afgelopen woensdag heb school gemaild of er misschien een oplossing hiervoor is, helaas nog niks van terug gehoord. Een ander idee is, om op facebook een oproepje te plaatsen of iemand mijn kan komen ophalen en ergens op de campus af kan zetten. De afstanden tussen de gebouwen zijn hopelijk wel te doen. Het lijkt mij namelijk wel handig om bij de eerste lessen aanwezig te zijn aangezien dan wordt uitgelegd wat de lessen inhouden en kan ik ook inschatten of ik bij de lessen aanwezig moet zijn of niet.

Kortom, niet handig zo'n gebroken voet!!!
Maar goed, ik moet positief blijven. Ik heb van iemand een gitaar kunnen lenen, dus eens kijken of het lukt om wat gitaar te leren. Verder heb ik een stel vrienden hier die mijn kunnen helpen met oa boodschappen en langs komen voor gezelschap. En ik heb afgelopen week tijd kunnen steken in het lezen van literatuur voor mijn master thesis (effect van mountain bikers op edelherten in Kaupanger, Noorwegen), erg interessant! Tot slot heb ik al een hoop lieve berichtjes gekregen, bedankt!

Heb je nog tips wat ik kan doen, aan breiden en Noors leren heb ik zelf aan gedacht maar moet de motivatie nog vinden, hoor ik het graag!

P.S. Zondag 11 januari lag er ook sneeuw en heb ik een mooie wandeling kunnen maken. Heb dus nog wel een beetje kunnen genieten van de sneeuw.

  • 23 Januari 2015 - 13:06

    Moniek:

    Knuffel!! <3

  • 23 Januari 2015 - 13:37

    Ellen:

    OMG! Inderdaad noors leren via de tv, eindelijk een je laptop (mail) opschonen, foto's uitzoeken, alle bekenden spammen met mail, vakantie uitzoeken, skypen met thuisfront. Ik hoop dat er helpende handen zijn om je door de komende weken te loodsen. Beterschap en sterkte!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 71028

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: