Ierland - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Ierland - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Ierland

Blijf op de hoogte en volg Janneke

09 Juli 2015 | Ierland, Dublin

25 juni om 3.30uur ging de wekker, het was tijd om naar Ierland te gaan! Mijn reis: Belfast-Galway-Aran Islands-Lahinch-Dublin. In mijn eentje, maar alle slaapplekken geregeld via couchsurfing.
25-28 juni Belfast: Eerste dag de stad verkend, het regende dus dan maar een museum in. Het Titanic museum verteld niet alleen het verhaal van de Titanic, maar ook hoe de hele (boot)industrie groot is geworden in Belfast. Erg interessant en mooi gemaakt! De volgende dag was een bustrip naar the Giant causeway, erg apart dat die stenen door de natuur zijn geschapen. De tv-show Game of Thrones is grotendeels in Ierland opgenomen, in Belfast, achter het Titanic museum, staat de studio en tijdens de bustrip kwamen we langs Castle Black en een gebied waar verschillende gevechten zijn opgenomen. De laatste dag heb ik een wandeling gemaakt. Met de bus naar Dundrum en dan lopend naar Newcastle, erg mooi en Newcastle zelf ook, aan de ene kant het strand met de hoge duinen en aan de andere kant de bergen (Mourne Mountains). Eenmaal aangekomen in Newcastle met een treinje nog de bergen in en nog een klein rondje gelopen. Moe maar voldaan kwam ik thuis.

28-30 juni Galway. Wat een leuk en gezellig stadje. Het centrum is vrij klein, maar het stikt er van de vele kleine winkeltjes en pubs. 's Avonds met mijn host (van couchsurfing) langs 3 pubs gegaan, Guinnes gedronken en naar Ierse muziek geluisterd. Hij sprak ook Iers (maar 10% van de Ierse bevolking spreekt Iers) en probeerde mij wat woorden te leren, maar oef het is een compleet andere taal! De volgende dag een bustrip naar Connemara, met prachtige natuur, met veel veen (waar nog steeds turf uit wordt gehaald) en het enigste fjord in Ierland. Tijdens deze trip kwam ik in gesprek met 3 Amerikanen, 2 jongens, 18 jaar, reisde samen en een meisje, 21 jaar, reisde alleen. De bus maakte een stop bij een klooster (Kylemore abbey) waar we 2 uur de tijd hadden om alles te bewonderen. De volgende dag hadden de Amerikanen hetzelfde plan als ik, de Aran Islands bezoeken, gezellig!

30juni-1juli Aran Islands (Inis Mór). De Aran Islands bestaan uit 3 eilanden, Inis Mór is het grootste eiland en vanuit Galway gaat er 3x per dag een boot. Dit is tevens een van de weinig plekken waar er nog echt Iers wordt gepraat en dit hoorde we dan ook meteen toen ze de boot vastlegde. Voor 10 euro huurde we een fiets en zijn we bijna het hele eiland rond gefietst. We hadden erg mooi weer en de uitzichten ware prachtig! Een wit strand, hoge cliffs en vele stenen muurtjes. Aan het einde van de dag nam ik afscheid van de 3 Amerikanen, zij gingen terug naar Galway en ik bleef bij iemand slapen op het eiland.

1-3 juli Lahinch. Na heerlijk uitgeslapen te hebben, nam ik eind van de ochtend een klein bootje naar Doolin. Daar stond mijn host (van couchsurfing) al op mij te wachten en we reden meteen door naar de cliffs of Moher. Ook dit was weer prachtig en je ziet gewoon de kracht van het water wanneer het tegen de cliff aan botst en zich weer terug trekt. Lahinch staat bekend als een goede surfplek en ik had gelukt want mijn host is een surfinstructeur en ik kon de volgende dag wel meedoen met de les! Ik had nog nooit gesurft en had er weinig vertrouwen in, maar het was super leuk en het is me 2x gelukt om met 2 voeten op het bord te staan! Voor de surfles zijn we nog door het natuurgebied the Burren gereden, erg mooi en weer compleet anders dan de gebieden waar ik al was geweest.

3-6 juli Dublin. Na bijna een week aan de westkust gezeten te hebben kwam ik weer terug in de grote stad. Wow dat was even wennen.... Gelukkig is er ook genoeg natuur rondom Dublin. Ik verbleef in Sutton en kon vanuit daar een mooie wandeling, langs de kust, naar Howth maken. Het was prachtig weer (20 graden met een zonnetje) en ik was zeker niet de enige die deze wandeling liep. De avond ervoor had ik een jongen ontmoet die al 2 jaar in Dublin woonde (oorspronkelijk van Nigeria) maar nog niet echt veel van de natuur rondom Dublin had gezien en graag een dagje met mijn mee wilde. Hij had een auto, dus lekker handig! Die zondag ben ik met hem naar Brey gereden en hebben we een wandeling gemaakt van Brey naar Greystone, weer erg mooi, al was het weer iets minder. Daarna naar Glendalough gereden. Weer totaal andere natuur. Langs de westkust zijn er nauwelijks bomen, het park in Glendalough leek wel of je door een sprookjesbos liep zo mooi! Mijn laatste dagje bestede ik in Dublin zelf. Helaas was het weer nu echt slecht en regende het de hele dag. Toch veel kunnen zien.

Wat heb ik genoten van mijn reis! Zeker de westkust is zo prachtig en de natuur is zo divers. De mensen waar ik bleef slapen waren erg open en gezellig. Ik ben bijna elke avond naar een of meerdere pubs geweest en bijna overal is wel live muziek, zo gezellig! Wel heb ik bijna elke dag wel regen gehad, al was het de meeste dagen maar kort en miezer regen en scheen daarna de zon weer. Alleen de eerste dag in Belfast en de laatste dag in Dublin was het slecht weer. Ik raad jullie echt aan om Ierland een keer te bezoeken en dan niet alleen Belfast, maar ga zeker ook naar de westkust! Ik ben in ieder geval van plan om zeker nog een keertje terug te gaan.

  • 10 Juli 2015 - 03:44

    Joost:

    Klinkt goed! Leuk geschreven weer :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 71017

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: