Augustus - School - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Augustus - School - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Augustus - School

Blijf op de hoogte en volg Janneke

26 Augustus 2015 | Noorwegen, Oslo

De studenten zijn weer terug in Ås! De lessen zijn weer begonnen en Samfunnet (studentenclub) is weer open. Ook de verschillende clubs en disputen hebben hun open avonden weer gepland. Kortom het studentenleven is weer begonnen. Ook het huis is, afgezien van één persoon, weer gevuld. Even wennen want het huis kraakt van alle kanten en is nogal gehorig (krijg je met een houten huis), maar ik slaap er nu al dwars doorheen. Helaas hebben ook enkele spinnen besloten om in het huis en dan vooral beneden te gaan wonen. De langpotige zijn niet zo erg, maar er zit ook een familie die een stukje dikker is, iew! Eerst dus mijn kamer inspectie voordat ik ga slapen...

De eerste week school was lekker druk, veel activiteiten en feestjes. Gelukkig valt de statistiek les erg mee, dus ik kon gezellig mee doen. Van een concert (Kid Astray) tot een stand-up tot een themafeest tot een BBQ. Ook hadden we dit jaar weer de mogelijkheid om naar Tusenfryd (het grootste atractiepark van Noorwegen, vrij klein in vergelijking met bijvoorbeeld de Efteling) te gaan. Deze keer niet gratis maar wel tegen de helft van de prijs en het was alleen open voor ons, studenten van NMBU, nauwelijks wachtrijen dus!

Ondertussen is het alweer eind augustus en heb ik de eerste set statistiek lessen afgesloten. Aangezien ik ook nog de vervolg lessen ga volgen heb ik geen examen maandag. Vanaf september heb ik alleen donderdag en vrijdag les, statistiek en een nieuw vak wat je help met data verwerking&presentatie van je masterthesis. Dus heb nu even een weekje rust, lekker!

Ondertussen heb ik al 2 keer meegeholpen in de biologische tuin. Dit ligt naast de studentenhuisvesting, is eigendom van school en wordt gerund door studenten. Elke donderdag vanaf 17.00 werken we aan de tuin en wordt er een soep gemaakt, boven het (kamp)vuur, van de kruiden&groentes uit de tuin. Erg gezellig en ook leerzaam.
Verder was er afgelopen weekend een (kleine) groene informatie markt in het centrum van Ås. Een van de stands ging over groentepakketten. 2x per maand kan je een groentepakket ophalen met biologische groentes en soms ook eieren en/of appelsap van lokale boeren. De prijs valt mee en een van mijn huisgenoten wilt het pakket(&prijs) wel met mij delen. Verder moet je 2-3uur per maand helpen met inpakken/pakketten verspreiden/groentes van de boeren ontvangen.

En het weer? Voor 2 weken lang was het geweldig weer. Zonnetje en rond de 20graden. We hebben ook 2x gezwommen in het Oslo fjord, één keer in Drøbak zelf en één keer ten noorden van Drøbak. Water was frisjes, maar niet ijskoud. Helaas sloeg twee dagen geleden het weer om (we hadden zelfs wat onweer, is zeldzaam in Noorwegen) en is het weer regenachtig. Maar vanaf vrijdag moet daar weer verandering in komen!

En om af te sluiten, ik heb me opgegeven voor een wandeltocht op de Jotunheimen. Van 9-13 september gaan we met 12 mensen wandelen&kamperen daar. Dit is georganiseerd door de groep NMBU Friluftsliv. Ik heb er erg veel zin in, dit weekend maar eens een wandeling maken om mijn schoenen in te lopen. Ben benieuwd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 71025

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: