Introductieweek part II & Fadderuke - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Introductieweek part II & Fadderuke - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Introductieweek part II & Fadderuke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

11 Augustus 2014 | Noorwegen, Oslo

De Noren zijn gekomen! Afgelopen donderdag begonnen ze langzaam binnen te druppelen en vrijdag liep het storm. Ik heb al mijn huisgenoten ontmoet: alle 5 Noors, 1 meid en 4 jongens (die hun eigen rotzooi/afwas opruimen!!). Veel gepraat hebben we nog niet, maar ben ook nauwelijks thuis.
Vrijdag hadden we een erg interessante lezing 'Culture awareness', gelukkig verschilt Nederland nauwelijks met Noorwegen. Behalve dan dat informatie over de activiteiten vaak pas vlak van te voren bekend is, 'het komt wel' zeggen ze dan. Verder moet je veel zelf uitzoeken en facebook is een must (zit in 2 facebookgroepen en vind iets van 5 pagina's leuk) wil je erachter komen wat alle activiteiten zijn.

Zaterdag begon Fadderuke (buddyweek) en heb ik mijn 'buddy' ontmoet. Ze gaat ook ecology studeren :). 's Avonds was er een bbq voor alle studenten vlak voor de studentenflat waar ik woon. De rij was erg lang en, helaas zoals verspeld, begon het te regenen. Aangezien zo vaak tegen ons is gezegd dat we moeten mengen met de Noren, gingen we een gesprek aan met een jongen met een paraplu en stonden we dus droog! Na het eten van de hamburger begon het alleen maar harder te regenen, dus op naar mijn woonkamer om te schuilen. Voor ik het doorhad zaten we met een hele groep internationale studenten in de woonkamer, gelukkig was dit geen probleem voor mijn huisgenoten. Uiteindelijk was het droog en bleken er in verschillende woonkamers feestjes aan de gang te zijn. Dus weer gemengd met de noren, erg gezellig (en geweldig dat ze allemaal zo goed Engels praten, want mijn Noors is nog niet zo goed). Aangezien alcohol hier zo duur is, neemt iedereen zelf alcohol mee. De woonkamers van de studentenverenigingen en sommige zangkoren (blijkbaar erg populair hier, er zijn er 5) hebben wel een bar.

Zondag was een rustig dagje en 's avonds was er een uitstapje naar Tusenfryd, het grootste pretpark van Noorwegen. Het was kleiner dan Walibi, maar er waren een aantal erg leuk en snelle attracties. Verder was het speciaal geopend voor alle 1ste jaars studenten van de universiteit. Wij, als internationale studenten, konden gratis :)

Vandaag was de introductiedag van de afdeling. Blijkbaar is de afdeling, INA, een van de beste afdelingen van de universiteit. We hadden 3 presentaties van onderzoeken die zijn gedaan en daarna een bbq (ja daar houden ze volgens mij wel van. 's avonds was er een optreden van de cabaretier Zahio Ali, maar helaas in het Noors. Dus samen met de Australische op het balkon gezeten en genoten van de zonsondergang. Oja, en heb samen met haar onze kostuums gemaakt voor woensdag, dan is er een themafeest videogames (wij gaan als Mario)

Fun fact: Alle auto's stoppen hier voor voetgangers die oversteken bij een zebrapad. Zelfs voor fietsers! Ze fietsen hier namelijk grotendeels over het voetpad

Morgen heb ik mijn eerste les en 's avonds is REBUSLØP (treasurehunt) waar we in groepen worden ingedeeld en opdrachten moeten doen.
We kregen trouwens dit filmpje toegestuurd over fadderuke: https://www.youtube.com/watch?v=oh8V4Mmz-QY
Ik denk dat dit voornamelijk de REBUSLØP is, dusssss we zullen zien morgen.....

  • 13 Augustus 2014 - 16:31

    Anna:

    Leuk dat je een buddy hebt! Veel plezier met de treasurehunt, klinkt leuk!

  • 13 Augustus 2014 - 18:17

    Samantha:

    Klinkt alsof je het goed naar je zin hebt! Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 71084

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: