Familie bezoekje - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Familie bezoekje - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Familie bezoekje

Blijf op de hoogte en volg Janneke

21 Maart 2015 | Noorwegen, Oslo

Vorig weekend was het plotseling al zo ver, mijn ouders en zusje kwam op bezoek!!
Vrijdag de 13de, na een extreem saaie en langdurige les, op mijn fiets naar het stationscafé geracet en daar zaten ze al in het zonnetje. Super leuk om ze te laten zien waar ik woon en studeer en natuurlijk om ze weer een dikke knuffel te geven. Het het weer zat mee, van vrijdag t/m zondag zon gehad.

Vrijdag was het een dagje Ås, het is allemaal niet zo groot hier, maar je kan een leuk rondje lopen. Het centrum, de verschillende schoolgebouwen, mijn kamer, de sporthal en natuurlijk Samfunnet. 's Avonds aten we in de lokale bistro (waar mijn ouders, ondanks mijn waarschuwingen, toch nog schrokken van de alcohol prijzen) en was het nog even relaxen in de woonkamers van het gastenverblijf waar mijn ouders sliepen. Mijn zusje, Moniek, sliep bij mij op de kamer, het paste allemaal net.

De volgende dag, na genoten te hebben van een ontbijtje bij mij thuis, besloten we naar Drøbak te gaan. Dit is een plaatsje niet ver van Ås vandaan aan het Oslofjord. Erg mooi en al helemaal met de zon erbij! O.a. langs het water gelopen en het kerstmishuis/-winkel bezocht (jaarrond open). Begin van de middag namen we de bus naar Oslo en checkte we in bij het hotel waar we t/m maandag verbleven. Begin van de week had ik wat rond gevraagd voor goede maar niet al te dure restaurants in Oslo en ik kreeg een hoop reacties. Zaterdagavond kozen we voor Oriental Restaurant, beviel erg goed en de service is geweldig.

Zondagochtend was het op naar het Vikingmuseum op het schiereiland Bygdøy. Na het varen werden sommige schepen gebruikt als graf, door de kleigrond zijn deze schepen met inhoud goed bewaard gebleven en staan nu tentoongesteld in dit museum, erg mooi om te zien.
Ditzelfde weekend was er ten noorden van Oslo, Holmenkollen, een skifestival bezig met wedstrijden van langlaufen en schansspringen. Vanuit Oslo kan je de metro hier naartoe nemen. Wij besloten om eerst naar het eindpunt van de metro te gaan, Frognerseteren, om te genieten van het uitzicht. We belandden in de sneeuw en weer genoten van de zon. Toen we eenmaal aankwamen in Holmenkollen waren de wedstrijden blijkbaar net afgelopen want we moesten een heel eind tegen de massa mensen in lopen. Eenmaal aangekomen bij de schans was een groot deel alweer open gemaakt en konden we toch nog een kijkje nemen. Wow wat is zo'n schans hoog en steil! Normaal kan je met een liftje nog helemaal bovenop de schans komen, maar dat was nu gesloten.
Eenmaal terug in Oslo was het eten bij Vapiano, Moniek kende het al van Stockholm, maar voor rest van ons was het nieuw. Je krijgt een kaartje mee waar de kosten op worden gezet en je moet zelf je eten gaan halen. Het wordt daar te plekke klaar gemaakt, erg leuk om te zien. We sloten de dag af met een koffie/thee in Litteraturhuset, gezellig ingericht met banken en boeken en dicht bij ons hotel.

En toen was het alweer maandag! Het vliegtuig vloog pas begin van de middag, dus 's ochtends nog de tijd gehad om alles weer in te pakken en nog het operahuis op te lopen. Na een kopje koffie was het uiteindelijk dan toch tijd om afscheid te nemen. Ik heb genoten van het weekend en vind het super leuk dat ze nu een goed beeld hebben van o.a. de universiteit en waar ik woon. Wel jammer dat de tijd voorbij is gevlogen.

Diezelfde maandag had ik ook nog een uitje van de opleiding. Dus na gedag gezegd te hebben en rustig nog wat thee gedronken te hebben was het alweer tijd voor de volgende activiteit. Dit was is Oslo, wat wel zo handig was. We kregen een korte rondleiding door de botanische tuinen, al stond er nog niks in bloei, en interessante informatie over de verschillende ontwerpen, welke zaden/planten ze verzamelen, hoe ze die verkrijgen en waarom. Helaas was de zon in geen velden te bekennen, wat het week niet bepaald warm maakte. Gelukkig hadden we de kassen nog, waar het lekker tropisch warm was. Na afloop nog met een stel ergens wezen eten en weer met de trein terug naar Ås.

Wow wat was ik bekaf die maandagavond toen ik thuis kwam. Mijn voet is nog steeds niet helemaal goed en het vele lopen was ik natuurlijk niet meer gewend. Gelukkig had ik dinsdag geen les, dus nog even een dagje gehad om weer op te laden. Maar het was het zeker wel waard, wat een super weekend!!

  • 21 Maart 2015 - 17:10

    Judith:

    Hee Janneke

    Ik lees je stukje over vapiano. Niet getreurd, dit hebben ze in Amsterdam ook. Precies hetzelfde. Je kan het dus dicht bij huis vinden.
    Verder fijn dat je genoten hebt. Binnenkort komt Wies jou kant op. Geniet ervan!

    Groetjes Judith

  • 22 Maart 2015 - 12:43

    Hans Persijn:

    Heerlijk lijkt me dat om zo (fijn) bezoek te krijgen! Hee, al is het wat laat (met reactie) ik hoop dat alles goed gaat met je enkel! Ik hoorde het ook maar van via via heb je Dick en Lidy dan ook al een poos niet meer gezien! xx Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 71101

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: