Zweedse gewoontes(?) - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Zweedse gewoontes(?) - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Zweedse gewoontes(?)

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

18 Maart 2012 | Zweden, Stockholm

Ondertussen ben ik hier al 1,5 maand en heb toch wel wat kleine dingetjes opgemerkt wat verschilt van Nederland. Nu weet ik niet of dit zo over heel Zweden is of dat ik gewoon rare mensen om mij heen heb.

* Om een (wc)deur op slot te doen draai je de knop van de deuropening af ipv naar de deuropening toe
* Aardappelen koken ze heel en met schil. Pas wanneer je ze op je bord hebt liggen pel je de scheel eraf (met je mes)
* Bij de aardappelen en groente hebben ze vaak nog een dot frambozenjam
* Ze lunchen warm, de studenten koken hier dus 2x per dag (de werknemers krijgen een warme lunch voorgeschoteld)
* Als ze brood eten is dit 's ochtends als toast. Je hebt hier dus bijna alleen vierkante zoete boterhammen
* In de boter zit altijd een hoop zout, wil je dit niet of minder dan moet je goed zoeken
* Bij de kassa, briefgeld geef je aan de caissière en muntgeld doe je in een automaat. Als je geld terug krijgt, krijg je het briefgeld van de caissière en het muntgeld valt in een bakje uit dezelfde automaat.
* (Alleen gezien in Tackåsen) Wanneer ze koffie maken doen ze de koffie in het water en dat zetten ze vervolgens op het fornuis om te laten koken. Ze hebben een klein zeefje wat ze boven het kopje houden wanneer te ze koffie inschenken

Verder mag je pas vanaf je 18de in een café alcohol drinken en moet je zelfs 20 zijn om alcohol te kunnen kopen. Dit is niet mogelijk in een supermarkt en je moet naar een speciale winkel waar de drank verkopen.

Verder is het natuurlijk best apart om in een gebied te zijn waar o.a. bruine beren, wolven, elanden en lynxen leven!

• 18 Maart 2012 - 19:54

Moniek:

Zeepje of zeefje? ;) leuk om de verschillen te lezen!

• 19 Maart 2012 - 07:58

Janneke Scholten:

Haha oeps! Ik heb het veranderd ;)

• 19 Maart 2012 - 08:27

Esther:

leuke dingetjes! maar wel echt paar onlogische dingen.. met die aardappelen.. hoezo het jezelf moeilijk maken!

xxx nog veel plezier!

• 23 Februari 2018 - 17:19