Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Bergen

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

21 Juli 2012 | Noorwegen, Bergen

Wow, Bergen is toch wel de stad waar ik de meeste toeristen heb gezien! Toen ik woensdag aankwam in Bergen ging ik eerst even een rondje lopen. Mijn slaapplaats was 2 minuten lopen van de vismarkt (midden in het centrum, ideaal dus). Al snel zag ik de toeristeninformatie en liep naar binnen om wat vragen te stellen over de fjordtrips en mogelijke wandelingen. Nummertje getrokken: 83,de nummer dat echter aan de beurt waren zaten rond de 70. Na een kwartier wachten (hoogste nummer was 73) gaf ik het op, morgen nogmaals proberen.

De volgende dag was de drukte bij de toeristeninformatie hetzelfde. Toch maar gewacht tot ik aan de beurt was werd mij verteld dat ik naar een andere informatiebalie moest gaan wat meer over wandelingen ging. Daar aangekomen werd mij verteld dat je overal wel kan wandelen punt, geen uitleg of iets. Juist. Dan maar met de trein een berg op en dan zie ik daar wel dacht ik. Stond er een enorme rij! Ik helemaal gefrustreerd terug naar mijn kamer om weg te vluchtte van al die toeristen. Na weer tot rust gekomen te zijn ging ik maar wat kerken bezoeken. In de buurt van een van de kerken was ook een natuurhistorisch museum (herinnerde ik me van mijn verkenningsrondje van woensdag). Ik naar binnen, bleek het gratis te zijn voor studenten, perfect! Tegen die tijd belde ook mijn moeder, die mijn frustreerde mail had gelezen, die nog een tip gaf om een rondleiding in Brygge (de oude stad) te doen. Rond 3 uur liep ik samen met 3 andere toeristen met een gids door Brygge en omgeving. Erg interessant en ze vertelde dat er deze dag 7 cruise boten waren aangekomen wat de vele toeristen verklaarde! Eenmaal weer op mijn kamer aangekomen vroeg ik me af wat ik de volgende dag kon gaan doen. Uiteindelijk besloot ik om met de kabelbaan de hoogste berg van Bergen, Ulriken, op te gaan en vervolgens een wandeling te maken naar Fløyen waar ik de trein kon nemen naar het centrum. Dit zou echter wel 4 tot 5 uur duren.

Dus de volgende dag stond ik vroeg op om als eerste bij de toeristeninformatie te zijn en een kaartje te kopen voor de kabelbaan. Vervolgens nam ik de bus naar de kabelbaan en met de kabelbaan helemaal de top op. De wandeling was prachtig! Het waaide nogal wat zorgde dat de temperatuur niet echt warm was. Grotendeels van de trip scheen te zon en ik heb geen druppel regen gehad. Het zwaarste was echter het einde. Eenmaal bij de andere top aangekomen moet je nog een eindje lopen naar de trein. Aangezien ik vrij fris was heb ik maar 2 keer een korte pauze genomen, ik was dus al na 3,5 uur op de andere top. Tegen die tijd waren mijn benen al erg moe, vervolgens was het nog drie kwartier lopen naar de trein. Wat was ik blij toen ik het eindelijk zag en toch weer niet. Daar was het weer een hele zwerm toeristen. Na een warme douche en een kop thee ben ik toch nog even de stad in gelopen, deze keer naar de vesting. Nog heerlijk in het zonnetje gelegen. Ja, met het weer heb ik toch erg geluk gehad. Bergen staat toch bekend als de regenachtigste plaats in Noorwegen, ik heb echter maar een paar minuten regen gehad in de 2,5 dag dat ik in Bergen was.

Momenteel (20 juli 23:40) zit ik in de nachttrein naar Oslo. Ik ben vrij moe van al het wandelen, maar betwijfel of ik veel zou slapen. 2 stoelen voor mij zitten namelijk 8 meiden van een jaar of 16 die erg had kunnen lachen en achter mij ligt er al iemand flink te snurken….

Update (21 juli 7:10): Ik had gelijk, afgelopen avond heb ik hooguit 2 uurtje kunnen slapen. Ben nu weer in Oslo en wacht op Judith om samen naar Fyresdal te reizen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 708
Totaal aantal bezoekers 71108

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: