Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Helsinki

Door: Janneke

18 April 2012 | Finland, Helsinki

Vrijdag 13 april was het dan eindelijk zo ver. Een weekendje Helsinki! Nu was het uitzicht iet echt veel belovend, je weet maar nooit: vrijdag de 13de, maar de reis verliep prima.
We (ik, Léa, Cyril en Pablo) hadden een cabin voor 4 personen op de boot, onder het autodeck. Er waren verschillende restaurants en twee clubs. Veel mensen op de boot doen een cruise, 1 dagje Helsinki en dezelfde avond weer terug naar Stockholm. Wij bleven echter een dag langer in Helsinki in een jeugdherberg. De boot vertrok rond 5uur ’s avonds (Zweedse tijd) en kwam rond 10uur ’s ochtends (Finse tijd)aan. Vrijdagavond was er een dansoptreden en was een Cubaanse band, erg leuk om te zien! Rond 11 uur was een party time! Na flink wat gedronken en gedanst te hebben vond ik het rond 2 uur wel tijd om naar bed gegaan.

De volgende ochtend brak de boot uit (had gelukkig geen hoofdpijn :D) op naar de toeristeninformatie. Ik wou graag naar de kerk en 2 kathedralen, Léa naar het historisch museum en Pablo naar de botanische tuin. Gewapend met de plattegrond gingen we opzoek naar het museum, het weer was niet echt geweldig maar het was droog! We kwamen erachter dat Helsinki niet zo groot is dus de eerste dag hebben we alles gelopen. Het museum was interessant en de kerk ook (zie foto’s). Alles in Helsinki was in Fins en in Zweeds (incl. de straatnamen), Finland is namelijk lange tijd bezet geweest door Zweden en er is nog steeds een gedeelte in Finland dat Zweeds praat. Nu kan ik niet echt goed Zweeds maar Fins dat is helemaal erg! Verder zag je ook de invloeden van Rusland, strakke grote gebouwen.

Eerst was het plan om zaterdagavond nog uit te gaan in Helsinki, het regende echter en we zaten warm droog en moe in het restaurant in de jeugdherberg en besloten dat een filmpje kijken ook een goed idee was. Hierdoor waren we zondag weer fit en vertrokken we naar de botanische tuin, die was echter gesloten… In de buurt ervan was ook een reptielenhuis, dus zijn we daar maar naartoe geweest. Erg indrukwekkend en ben ook erg blij dat ik in een land zit waar de grootste slang niet dikker is dat een potlood. ’s Middags hebben we de 2 kathedralen gezien. De witte is de grootste kathedraal van West-Europa en dat was te zien! Overal waar je was in Helsinki zag je de kathedraal.
Rond 4uur liepen we weer richting de boot. Het weer was zondag geweldig, dus heerlijk in het zonnetje gewacht tot de boot vertrok.
Zondagavond waren we weer wat dansers en een Cubaanse band en hebben ik en Pablo de avond dansend afgesloten. Deze keer met erg weinig alcohol waardoor het erg grappig was om al die dronken mensen te zien.

Maandag middag waren we weer terug in Grimsö. Ik zette mijn tas neer en ben mijn bed ingedoken. Ja, het was zeker een geslaagd weekend!

• 18 April 2012 - 16:51

Janine:

Hey Janneke, zo to horen zit jij wel helemaal goed. Al dat dansen!!! Veel plezier nog meid xx