Typisch Zweeds?! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Typisch Zweeds?! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Typisch Zweeds?!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

18 Mei 2012 | Zweden, Stockholm

In mijn blog ‘Zweedse gewoontes (?)’ had ik al een paar dingen genoemd dat mijn opgevallen was hier in Zweden. Ondertussen zit ik hier alweer wat langer en zijn me ook wat andere dingen opgemerkt:

* Zoals ik al eerder had genoemd in mijn blog ‘Pasen’ is vissen hier erg populair. Het is een gewoonte (in ieder geval rondom Tackåsen) om met Pasen lekker met de hele familie het ijs op te gaan, vuurtje te maken en te gaan vissen.

* In mijn blog ‘Sauna’ had ik al uitgelegd dat bijna iedere Zweed wel een eigen sauna heeft. Wat ik wel kan begrijpen als de winter lang duurt.

* Overal in de supermarkt zie je tubes. Tubes met mayonaise (ja dat kennen we al), maar ook met kaviaar, hamkaas, spekkaas etc. ‘Als je echt iets Zweeds wilt proberen moet je messmör (zie foto) proeven’ werd tegen mij gezegd. Ook dit zit in een tube en lag in de koelkast in Tackåsen, dus ik ging het proberen. Het is heel apart, zoet maar ook zout. Je houd ervan of juist helemaal niet. Tot nu toe heb ik nog niemand ontmoet die het lekker vond… Nu zijn deze tubes allemaal zoals op de foto van messmör te zien zijn. Jam en bonen kan je ook vinden in tubes, dit zijn echt plastic tubes (zie foto).

* Over jam gesproken, de jam afdeling in de supermarkt is groot! Allerlei soorten smaken en verpakkingen. Naast de jam zie je vervolgens 1 smaak en 1 soort verpakking chocoladepasta en/of pindakaas staan.

* Om nog bij het eten te blijven. Een student vertelde me dat er in Zweeds eten vaak dille zit. Ik heb dat niet zo opgemerkt, maar de chips room met dille is erg populair (en lekker!).

* En niet te vergeten de letters:
Å : wordt uitgesproken als o
Ö: eu
Ä: ei(als in het engelse wordt egg)
O: oe
Sj:g
K als begin letter: wordt meestal uitgesproken als ch

* Bosbouw. Een van de belangrijkste inkomens van Zweden. Bijna alle natuur wat je hier ziet wordt gebruikt voor bosbouw. Het kan dus zijn dat je een mooi huis hebt gekocht in of met uitzicht op een mooi groot bos en dat een aantal jaar later dit is veranderd in een grijze omgeving met echter alleen nog maar een aantal kleine jonge boompjes (zie foto). Wel hoorde ik dat Zweden meer bomen plant dat dan er omgezaagd wordt.

* Tenslotte begon Ann een paar dagen geleden een ABBA liedje te zingen en David pakte zijn I-phone en had zo een hele lijst met ABBA nummer om af te spelen. ‘Waarom heeft een jongen ABBA op zijn telefoon?!’vroeg ik me af. Wat blijkt nou, al op de basisschool wordt ABBA gezongen en die liedjes worden gezien als het 2de volkslied van Zweden.

En wist je dat…
Vroeger aan de kleur van huizen kon zien hoe rijk een familie was? Als je geen geld had was je huis niet geverfd (dus dan was het grijs of bruin). Had je een beetje geld kon je rode verf kopen en had je meer geld dan was je huis geel. Momenteel is dat natuurlijk niet meer en zie je huizen in allerlei kleuren. Maar de populairste is toch nog wel de rood met wit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 5622
Totaal aantal bezoekers 71074

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: