Zweden - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Zweden - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Zweden

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

28 Juni 2012 | Zweden, Kiruna

Zweden
Nu ik onderweg ben naar Noorwegen denk ik even terug aan mijn tijd in Zweden. Ik was erg zenuwachtig van te voren, wist niet wat ik kon verwachten. Verder had ik niet veel vertrouwen in mijn Engels. Tijdens mijn stage in Zweden is mijn Engels enorm verbeterd, vooral het vertrouwen dat ik het kan spreken. Ik heb erg veel nieuwe mensen ontmoet uit allerlei verschillende landen, met verschillende culturen. Ik heb wat Zweeds geleerd en aan wat Zweedse tradities gedaan (ijsvissen, Valbourg en midsummer), een sneeuwscooter gereden, in de sneeuw gestaan en natuurlijk super gave beesten gezien, beren, lynx, vossen, das, reeën en elanden. In mijn ervaring zijn de Zweedse mensen open en erg gastvrij. De Zweedse natuur is vrijwel hetzelfde, meren en naaldbomen, waardoor je ziet dat bosbouw een erg belangrijke factor van inkomen is voor Zweden. Echter, in het noorden is het landschap erg anders. Je ziet bijna geen naaldbomen meer, maar vooral berken, en de bergen zijn hoger met op sommige nog sneeuw. Nu, onderweg naar Noorwegen, zijn alle bergen deels bedekt met sneeuw en in grote getallen aanwezig met super blauwe meren er tussen in. Niet gedacht dat dit ook een deel van Zweden is.


‘Zweden/Noorwegen is hetzelfde’, heb ik vaak gehoord voordat ik mijn stage begon. Nu, na een half jaar, heb ik gemerkt dat deze twee landen wel dergelijk verschillen. Het eerste is natuurlijk de natuur, zoals ik al vertelde is Zweden vooral naaldbomen en meren (afgezien van het noorden) terwijl Noorwegen meer lijkt op de noorden van Zweden, met hoge bergen en wilde waterstromen. Verder hebben de Zweedse mensen geen probleem met Engels spreken, zodra ze merken dat je geen of nauwelijks Zweeds spreekt switchen ze zo over naar Engels. Verder waren alle presentaties/lessen/seminars ook in Engels. Ik hoorde dat de Noren niet zo veel vertrouwen hebben in hun Engels en liever Noors praten. Tenslotte eten ze een warme lunch in Zweden terwijl ze brood eten in Noorwegen. Meer verschillende zullen waarschijnlijk nog wel komen wanneer ik in Noorwegen ben. Wordt dus nog vervolgd…

Toen ik iedereen vertelde dat ik een stage ging lopen in Zweden kreeg ik vaak wat vraagtekens te zien. Waarom naar zo’n koud land? In de loop der jaren ben ik erg geïnteresseerd geraakt in Noorwegen, nu na mijn stage vind ik Zweden ook helemaal geweldig. Oké het kan soms nog steeds sneeuwen in Mei en het wordt waarschijnlijk niet 300C in de zomer. Maar de natuur, de stilte, de rust is geweldig. Verder zijn de dieren niet heel makkelijk te zien, wat het bijzonder maakt als je ze uiteindelijk ziet. Kortom mijn tijd in Zweden was geweldig en dit is zeker niet de laatste keer dat ik dit land bezoek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 71048

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: