Julebord, R & examens - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Julebord, R & examens - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Julebord, R & examens

Blijf op de hoogte en volg Janneke

07 December 2015 | Noorwegen, Oslo

Het is december en dat betekent dat...
* kerst al in zicht is
* ik een heel eind moet zijn met mijn gegevens analyseren van mijn afstudeeropdracht
* het weer tijd is voor examens

Julebord, kerstdiner in het Noors, is erg populair hier. Dit wordt niet alleen gedaan op kerstavond en/of eerste kerstdag, maar begint al in november! kerstdiner met je werk, een organisatie, vrienden noem het maar op.
20 november had ik er al een, van INA, het instituut van school waar mijn opleiding onder valt. Iedereen in jurk of pak, kerstmuziek en -versiering en het kerstdiner zelf natuurlijk. Nu heb ik volgens mij al een keer over het Noorse kerstdiner geschreven, niet mijn favoriet, vooral veel vlees met veel vet. Wel erg gezellig gehad met mijn klasgenoten.
Aankomende donderdag heb ik de volgende, en laatste. Deze keer met vrienden bij ons thuis. Met maar liefst 17 man gaan we het gezellig maken in onze woonkamer. Iemand gaat traditioneel pinnekjøtt (gedroogde lam) maken, maar ook geroosterde kip staat op het menu. Verder nemen we allemaal een cadeautje mee van 50NOK en spelen we er 'Secret Santa' mee. Ben benieuwd!

R, een statistiek computerprogramma wat ik gebruik voor het analyseren van mijn gegevens dat ik heb verzameld in Kaupanger. Je moet het programma vertellen wat het moet doen, dus lijkt wel op het leren van een nieuwe taal. Gelukkig volg ik een vak dat mij hierbij helpt. Ik wil niet weten hoeveel uur ik al met dat programma heb gewerkt, maar het einde, van een deel van mijn gegevens, is in zicht! Morgen weer een gesprek met mijn begeleider, kijken hoe we nu verder gaan.

Examens zijn vandaag begonnen. De stress hangt in de lucht, Samfunnet, het studentencafé, is dicht en tot 's avonds zijn er mensen nog op school. Ik heb mijn eerste examen al vanochtend gehad (over het programma R) en het ging best goed. Mijn tweede, en laatste (ooit?) examen is volgende week dinsdag. Ook statistiek, maar deze keer de theorie en op papier, moet lukken.

Nu ben ik nog één ding vergeten, het is december en dat betekent dat ik alweer bijna naar Nederland kom!! Nog maar iets meer dan een week en dan ben ik weer in het kleine kikkerlandje. Kijk er echt naar uit om iedereen weer te zien en te genieten van de kerstdagen met familie.
Maar eerst nog even concentreren op school en genieten van julebord met vrienden.

  • 09 December 2015 - 22:33

    Dick Scholten:

    Hoi Janneke,
    Ik zit hier ook nog te genieten van het laatste deel van mijn reis alvorens ik terugkom naar NL. Ik kijk er naar uit ombouw weer te zien. Groetjes Dick.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 71039

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: