Bezoek! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Bezoek! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Bezoek!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

10 Juni 2012 | Zweden, Stockholm

Eindelijk was het dan zo ver, het bezoek van mijn mijn zusje (Moniek) en mijn ouders (2 juni)! Ik was de dagen al af aan het tellen. De ontmoeting was dan ook een echte 'All you need is love ontmoeten'. Ik en Moniek rennend naar elkaar (in de regen) en wat natte ogen.

De eerste twee nachten hebben we nog in Grimsö doorgebracht. De dag dat ze aankwamen regenede het bijna de hele dag, gelukkig was het de volgende dag iets droger en hebben we een miniwandeltocht gemaakt (2km).

De volgende dag vertrokken we naar Krinstinehamn. Onderweg hebben we het plaatsje Norra nog bezocht en heerlijk in het zonnetje gelunched. Die avond hadden we wostjes gekocht en broodjes om te grillen boven het vuur, dus gingen we opzoek naar een vuurplaats. Na even rondgereden te hebben vonden we een verlaten camping aan het meer met een vuurplaats! En het goede nieuws is nog niet afgelopen, want onderweg terug zagen we maar liefst 3 elanden! Een kwam uit de greppel de straat op en vluchtte daarna meteen het bos weer in. Een meter verder zag Moniek er eentje staan in het veld. Dit was een vrouwetje en bleef enkele minuten stil staan en kwam zelfs dichterbij! Toen we 2 meter verder reden zag ik in de bosrand er nog een staan, dit was een mannetje maar het gewei was nog erg klein.

De dag erna zijn we naar Sjötorp. gegaan waar een hoop smalle sluizen waren. Verder hebben we nog een wandeling gemaakt waar een plek in het water wel erg mooi was (foto). Met een hoop stenen en vogels. 's avonds zijn we nog naar andere vuurplaats gelopen.

6 juni vertrokken we naar Stockholm. Onderweg hebben we nog gestopt voor een wandelingetje door een natuurgebied (Sveafallen). Het bijzondere aan dit gebied waren de gaten in de rotsen (ben even vergeten waardoor) die soms wel een paar meter diep kunnen zijn en gevuld zijn met water (zie foto). Deze dag was ook de nationale feestdag, dus toen we terug kwamen van de wandeltocht en we wat gingen drinken zagen we allemaal mensen in kostuum en werden er zweedse vlaggetjes uit gedeeld. Het was nog wel een eindje rijden naar Stockholm dus we hebben het optreden helaas niet kunnen zien.
Eenmaal aangekomen in het hostel gingen we opzoek naar een restaurant en hebben we heerlijk gegeten.

De volgende dag zijn we begonnen met het bezoeken van het oude gedeelte. Hier staat het paleis en zijn allemaal toeristenwikeltjes. 's middags hebben we bij het paleis ook de wisseling van de wacht gezien. Dat was nog een hele show, erg leuk om te zien! Daarna hebben we de oversteek gemaakt met de veerboot naar een schiereiland (djurgården) en daar een beetje rondgelopen. 's avonds zijn we opzoek gegaan naar Herman's restarant (werd mij aanbevolen om daar te eten) en na een paar keer vragen waar het was hadden we het gevonden! Het was een vegetatrisch buffet en je had een mooi uitzicht op de stad (zie foto, het restaurant lag namelijk op een klif).Daarna hebben we nog wat gedronken bij een café (T.G.I. Friday's), buiten en in heerlijke luie stoelen/bank met fleecedeken.

De laatste dag zijn we nog door de grote winkelstraat gelopen en heb ik een nieuwe broek gekocht voor mijn trip door Zweden en Noorwegen en voor veldwerk volgend jaar of de jaren erop.
En om 16.00uur was het dan alweer zo ver, ik moest afscheid nemen. Het was een geweldige week en het was met een brok in de keel en natte ogen weer afscheid nemen. Maar het is nog maar 2weken hier in Grimsö en dan ga ik beginnen aan mijn vakantie(zie plaatje).