Cultuur - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Cultuur - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Cultuur

Blijf op de hoogte en volg Janneke

21 Oktober 2014 | Noorwegen, Oslo

Vorige week schreef Moniek, mijn zusje, over typische dingen dingen in Zweden wat het leven daar zo leuk maakt. Lees hier haar blog: http://moniekscholten.waarbenjij.nu/reisverslag/4771489/waarom-zweden-de-moeite-waard-is
Nu komen er een paar dingen overeen met Noorwegen (schoenen uitdoen, niet afdrogen en ze waarderen het als je Noors probeert te praten al switchen ze al snel naar het Engels) maar ook wat verschillen.

* In plaats van 'hej hej' zeggen ze hier 'hei' en ipv 'hej då' om gedag te zeggen, zeggen ze 'ha det (bra)'. 'Takk' (bedankt) is wel hetzelfde.

* Fika, nee dat kennen ze hier helaas niet :(. In mijn blog toen ik in Zweden zat (alweer 2,5 jaar geleden!) schreef ik ook over dit geweldige fenomeen (soort verplichte koffiepauze, 2x per dag). Al kwam ik daardoor wel aan, aangezien er elke donderdagmiddag taart was

* De supermarkten, nee helaas zijn die hier niet zo groot, de streepjescodes worden niet aan de kant van de scanner gelegd, maar we hebben wel het apparaat waar je het muntgeld in moet doen en wisselgeld terug krijgt. Iets typisch Noors: naar Zweden toegaan om boodschappen te doen :). Het is ongeveer een uur rijden vanaf hier naar het dichtstbijzijnde Zweedse winkelcentrum, waar het vervolgens vol geparkeerd staat met Noorse auto's. Logisch, want het is er allemaal een stuk goedkoper. Althans, dat wordt mij verteld, ik moet en wil er nog steeds een keer naartoe.

*Kravall, nee dat kennen ze hier niet. Wat wel een gewoonte is bij feesten is indrinken bij een preparty (vorspiel) waarbij iedereen hun eigen drank meeneemt, vervolgens door te drinken op het feest zelf en ten slotte ladderzat naar huis te gaan. Je zou zeggen, alcohol is duur hier dus alles met mate, maar daar doen ze hier niet aan. Nu is natuurlijk niet iedereen zo, maar het is toch wel een groot gedeelte. Zelfs nuchter zeggen ze dat het gewoon zo hoort... Oja, over duur alcohol gesproken, voor UKA werk ik 3x achter 'the international bar' waar je een flesje (0,33L) Heineken kan kopen voor 75NOK = €8,97!

*Tot slot, de omgeving goed bijhouden. Het is hier allemaal wel netjes, maar van de verhalen van Moniek te horen niet zo netjes als in Zweden

Nog wat extra puntjes:
* Breien, dat is hier niet alleen voor oma's. Tijdens het kijken van een film, een cursus of tijdens les op school, ik heb al vaak zat meiden in de 20 zien breien. En leuke dingen ook nog, allemaal van wol. Wollen kleding is hier trouwens veel meer te koop dan in Nederland, logisch natuurlijk aangezien je het hier ook echt nodig hebt. Lekker warm!

* Spiser (eten) middag, nee dit betekent niet lunch, maar avondeten! Dat doen ze trouwens erg vroeg hier, mijn huisgenoten (allemaal Noors) eten meestal rond 16.00uur. Rond 8 uur eten ze dan vaak nog een keer, maar een dat is vaak iets lichts (brood/cracker). Voorlopig houd ik me nog even aan eenmalig eten om 18.00uur.

* Het komt wel goed. Nog geen informatie over een activiteit wat eind van de week plaats vind? Dat komt wel, ergens, op donderdag(avond). Zelfs tijdens een UKA activiteit, waar de boten van een helling af moesten (soort te land te zee en in de lucht) waren ze de helling nog aan het afmaken terwijl andere activiteiten al bezig waren. Maar uiteindelijk was het af en werkte het. Rustig maar, het komt allemaal wel

Tot slot nog een paar grappige cultuurverschillen van andere landen:
* De Australiërs hebben niet alleen moeite met de goede kant op gaan bij een rotonde, maar hebben blijkbaar ook problemen met een draaideur (draait de verkeerde kant op en is net groot genoeg om met z'n twee tegelijk te gaan, maar doe je dat nu wel of niet?)
* Een student uit Frankrijk valt in slaap als de docent Noors is, 'die praten veel te langzaam'. Hij vond de docent uit Argentinië veel fijner, want die praat tenminste snel.
* Is er een feestje of een activiteit? Wie staan er als eerste op de stoep? De Nederlanders!

P.S. Nog een grappig stukje hoe je Scandinaviërs kan ergeren (ze zijn niet allemaal even goed): http://www.scandikitchen.co.uk/little-ways-annoy-scandinavian-person/

• 22 Oktober 2014 - 00:50

Anna:

WHAHAHA dat van die draaideur! :'D Ik zie het helemaal voor me.
    Dat van dat flink inzuipen tijdens de preparty en doorzuipen tot het feest voorbij is, doen ze hier ook. En dan het liefst nog allemaal in zo kort mogelijke rokjes (vrouwen) ook al sta je een uur in de vrieskou voor de discotheek. Waar trouwens ook nog flink doorgezopen wordt.