Cultuur opsnuiven en inpakken - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Cultuur opsnuiven en inpakken - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Cultuur opsnuiven en inpakken

Blijf op de hoogte en volg Janneke

18 Mei 2015 | Noorwegen, Oslo

Ja de examens zijn over! Allebei gingen ze goed, bij het mondeling van Landscape Ecology wist ik genoeg te vertellen en kon ik alle vragen beantwoorden en met statistiek was ik na iets meer dan 2 uur al klaar (je hebt 3,5 uur de tijd). Nu nog wachten op de cijfers. Voor Landscape Ecology moesten we ook een termpaper inleveren, vanmiddag kan ik bij haar langs komen en dan geeft ze wat commentaar erop en krijg ik (hopelijk) ook mijn cijfer te horen.

En gister, 17 mei, was het feest in Noorwegen! Het is de nationale dag van Noorwegen. Iedereen is in de traditionele klederdracht of netjes gekleed gewapend met een vlaggetje. Door heel Noorwegen is er 's ochtends een kinderoptocht, kinderen van verschillende (basis?)scholen lopen dan een route, er is muziek en een hoop mensen staan langs de kant. Na de optocht gaat iedereen lunchen met familie en/of vrienden en 's middags is er nog een optocht, maar deze keer van de verschillende verenigingen (sportverenigingen, maar in Ås liep ook het rode kruis mee en natuurlijk de studentenverenigingen/disputen). Deze dag was tevens ook de laatste dag van de Russ (de middelbare scholieren die voor hun examens een maand feesten) en ook zij liepen meer met de laatste optocht. De lokale krant heeft wat foto's gemaakt: http://www.aasavis.no/Borgertoget_gjennom__s_2015-5-2-5099.html?start=0&serie=0
Hier in Ås, en volgens mij ook in Oslo, is het de gewoonte om eerst nog te ontbijten met z'n allen met champagne (of een variatie op). Ik was uitgenodigd door een klasgenoot van mij om te ontbijten met een stel van haar (Noorse) vrienden. Het was erg gezellig en leuk om iedereen in de verschillende klederdrachten te zien (elk gebied/plaats heeft z'n eigen bunad/kledij). 's Middags heb ik mij aangesloten bij mijn (voornamelijke internationale) vriendengroep en zijn we met een stel naar de 2de optocht wezen kijken en we hebben de dag goed afgesloten met een drankje en het spel 'card against humanity'. Een erg gezellige dag dus! Oja, en iedereen feliciteert elkaar ook ze zeggen tegen elkaar: 'gratulerer med dagen'.

En vandaag is het inpakken! Morgen vertrek ik namelijk voor 2 weken naar Kaupanger, in de buurt van Sogndal, voor veldwerk. Het is iets meer dan 7 uur reizen, dus ben de hele dag bezig, al schijnt het wel een mooi busreis te zijn van Oslo naar Kaupanger en ik hoef niet over te stappen. Eenmaal daar, zit ik als het goed is in een hutje op een vakantiepark. Mijn begeleider komt mij woensdag ophalen met de auto en dan gaan we samen het veld in. Ook brengt hij een fiets mee, zodat ik de andere dagen gewoon naar de plekken toe kan fietsen.
En wat ga ik nu doen? Ik heb het misschien eerder verteld, maar ik ga vierkantjes lopen en uitwerpselen van edelherten tellen in de buurt en ver weg van mountain bike paden. Allemaal niet zo spannend, maar ik ben wel lekker elke dag buiten, nu hopen dat het weer een beetje mee zit.
Ik heb er ontzettend veel zin in, al vind ik het ook wel een beetje spannend hoe het allemaal gaat lopen. We zullen zien!

P.S. Helaas geen foto's deze keer, want mijn fotoalbum zit vol. Moet binnenkort dus even weer wat foto's verwijderen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 71118

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: