Grimsö - Reisverslag uit Grimsö, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Grimsö - Reisverslag uit Grimsö, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Grimsö

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

17 Februari 2012 | Zweden, Grimsö

Volgens mij heb ik nog niet eens uitgelegd hoe Grimsö Wildlife Research station eruit ziet!
De vier belangrijkste gebouwen voor mij zijn:
- Loftsalen: als je binnen komt is aan je rechter zijde de keuken (zie foto). Hier ontbijten, lunchen en avond eten de studenten. Iedereen eet hier ook warm met lunch, ik ben er nog niet echt aangewend eet vaak soep met brood of ik bak een omeletje.
Aan de linker kant is een kamer met opgezette dieren (ook foto’s van). Boven is een klaslokaal waar we de eerste week de statistiekcursus hadden, hier wordt ook regelmatig een presentatie gehouden en wij houden hier minimaal 1x per week een filmavond (vanwege her grote scherm).

- Research station zelf: Hier zijn alle kantoren. Wij(enkele studenten) zitten in de bünker, in de kelder. In de kelder is ook een wasmachine, een droger, een sauna en er zijn douches. Verder is er op de begane grond een kleine bibliotheek waar o.a. veel phD-thesises the vinden zijn. De meeste boeken en tijdschriften zijn echter in het Zweeds.

-Maison: om 9.00uur en 14.30uur is het fika, ook wel koffiepauze. Iedereen (op enkele na) bevindt zich dan naar dit grote witte huis, hier is staat dan koffie, thee en wat lekkers klaar. ’s Ochtends is dit kleine crackertjes daarop doe je een soort smeerkaas (meer Philadelphia-achtig) met daar bovenop een dot jam. ’s Middags zijn er kleine koekjes, behalve op donderdag. Op donderdag is er met de middag fika iets extra lekkers (gister was het semla) en worden er altijd belangrijke mededelingen gedaan.
Verder is er op de 1ste verdieping een tv (de enige tv hier) met wat banken. Verder zijn er wat kamers voor gasten.

- De cabin: Dit kleine huisje bevat 2 slaapkamers met elk 2 eenpersoons bedden, als je binnen komt 1 aan de rechterkant en 1 aan de linker kant. Verder is er een minikeukentje, waar we nooit gebruik van maken, een tafel met 2 stoelen en een badkamer (met douche, wc, wasrek en wastafel).

Verder nog wat leuke voorruitzichten:
* Zaterdagmiddag samen met een andere student naar een schildercursus (apart manier van schilderen, leg het de volgende keer wel uit)
* Afgelopen weekend mijn langlauf les gehad, dus dit weekend weer oefenen!
* Heb een boek geleend van een student om Zweeds te leren. Ben nu bezig met het leren lezen en luisteren, praten komt later.
* Plannen om in maart met 3 andere studenten een weekend naar Helsinki te gaan, met de boot.

Deze keer een lang verhaaltje, maar had al een tijdje niks van mij laten horen.

Kus en knuffel

  • 17 Februari 2012 - 07:55

    Laura:

    Wat een mooie maison!! (Ik denk het uiteraard in het Frans, zal wel héél anders uitgesproken worden..:p) Maar echt een heel mooi plaatje zo zeg! Leuk om te zien waar jij nu woont, leeft en werkt :) Hoe gaat het met langlaufen..? Spierpijn?

    Liefs!!

  • 17 Februari 2012 - 08:13

    Joost:

    Woow supervet ! Vooral met die sneeuw ziet het er echt gaaf uit. Gezien de temperaturen, ligt er dan nog wel veel sneeuw ? Maar die cabin bestaat puur uit 2 slaapkamers of is die keuken ook nog van de cabin ?

    Succes ! x

  • 17 Februari 2012 - 08:35

    Janneke:

    Ik heb pas 2x gelanglauft, dus gaat nog niet echt super. Ik kom voorruit maar moet om de zoveel seconde stoppen om uit te rusten.
    Er light hier nog genoeg sneeuw (ong. 15cm). Maar de temperatuur is heerlijk, zeker met het zonnetje erbij (net met z'n allen buiten gestaan om wat vitamine D op te nemen).
    In de cabin zelf zit ook nog een inimini keukentje, maar die gebruiken we nooit.

    XxX

  • 17 Februari 2012 - 12:17

    Esther:

    Heyy Janneke!
    Klinkt goed! Volgens mij heb je het echt naar je zin of niet? Leuk dat je leert langlaufen! maar lijkt me wel super zwaar :D En hoe is het met je stage?
    Ik ben druk met t schrijven van mn plan van aanpak enzo.. en zo carnaval! Jammer dat je er dit jaar niet bij bent.. vorig jaar in den bosch was super leuk!
    we missen je!

    xxxx

  • 17 Februari 2012 - 14:07

    Hans:

    Nou dat ziet er allemaal leuk uit, niet zo steriel zweeds als ik gedacht had, wel veel houtwerk, lekker warm binnen? Leuk dat je van alles nieuw meemaakt en langlaufen is vgls mij een echte duursport!! Succes met alles daar en geniet!! greetz hans

  • 18 Februari 2012 - 19:37

    Joost:

    Hoi Janneke, ontzettend cool om te lezen! Helsinki doen is een ontzettend hippe stad.
    Veel plezier!

    Groet Joost

  • 16 April 2012 - 17:35

    Jenny Van Twillert:

    Wat een prachtige stage plek!
    Ik heb begrepen dat het Grimso research station te bezoeken is en een lezing over wolven bij te wonen valt.
    Kan ik dat ergens bespreken?
    Wij zullen deze zomer per camper zweden door reizen (juli) en ik ben op zoek naar de juiste plek waar de mogelijkheid bestaat om in de nacht of vroege ochtend wolven te horen huilen.
    Kan jij mij adviseren?
    Geniet van je stage!
    Groetjes, Jenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1133
Totaal aantal bezoekers 71050

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: