Hoe mijn veldwerkdagen eruit zien - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Hoe mijn veldwerkdagen eruit zien - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Hoe mijn veldwerkdagen eruit zien

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

15 Maart 2012 | Zweden, Stockholm

Ondertussen heb ik er al 3 veldwerkdagen opzitten.
Hoe mijn dag eruit ziet:

Half 7 opstaan, het is dan al licht dus dat scheelt. Warme kleren aan (wollen shirt met lange mouwen en wollen broek met daarover een water en winddichte broek en uiteraard wollen sokken), ontbijten +lunchpakketje maken, tas inpakken (muts, extra wollen trui, handschoenen sjaal, fototoestel) en dan ben je blij dat je rond half 8 naar buiten kan want al dat wollen spul is vrij warm binnen! Na meer dan één uur in de auto, ik blijf genieten van alle mooie uitzichten hier, kan je eruit. Schoenen goed dicht strikken, kamashen aan, wollen trui erbij aan, muts op, handschoenen aan en op naar de trailer (van de sneeuwscooter) want we zijn nog niet op plaats van bestemming. Wanneer de sneeuwscooter is bijgetankt rijdt David in z'n volle achteruit de trailer af en kunnen we gaan!

De groten wegen zijn schoongeveegd van sneeuw en ijs, de kleine wegen zijn paden voor de sneeuwscooter (bijna iedereen die hier woont heeft er een!). Doordat hier de lente ook is begonnen zijn sommige paden bijna sneeuwloos en is de sneeuw erg zacht. Wanneer de paden vlak zijn is dit geen probleem (dan racen we met 40km/uur over de weg) , maar door het bos moeten we vaak samen aan één kant hangen willen we niet kantelen.
Toch wordt het na een tijdje te moeilijk en moeten we gaan lopen. Erg lastig als je bij elke stap tot je kuiten of knieën in de sneeuw staat. Als dan ook nog de zon schijnt gaat de trui al snel uit en vandaag rond 11uur was ook de jas uit tijdens het lopen.
Als we eindelijk de plek hebben gevonden wordt al snel duidelijk dat er geen karkas ligt, wel kan je soms pootafdrukken zien en plekken waar ze hebben gelegen (de vegetatie is daar plat gedrukt). En vervolgens ploeteren we weer terug naar de sneeuwscooter op naar de volgende weg.

Nu lijkt dit misschien verschrikkelijk. En het is misschien ook wel zwaar, maar we zijn slechts ong. 2uur echt in het veld. Verder zijn de uitzichten prachtig, hier zijn tenminste wat bergen (hetzij niet zo hoog) en is het weer ook geweldig!
Kortom: I love it here!
Maandag ga ik weer terug naar 'platte' Grimsö (een andere student komt hier dan), maar ik ben zeker van plan om na mijn stage hier een weekje terug te komen en lekker te gaan wandelen.

Morgen gaan we niet het veld in, we moeten namelijk afstand houden van de wolven (die nu waarschijnlijk aan het genieten zijn van een eland) anders verstoren we ze.