Sauna - Reisverslag uit Grimsö, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Sauna - Reisverslag uit Grimsö, Zweden van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Sauna

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

30 April 2012 | Zweden, Grimsö

Voordat ik naar Zweden kwam ben ik twee keer in de sauna geweest. Een keer een paar jaar geleden in Noorwegen, maar na een minuut vluchtte ik er alweer, happend naar frisse lucht, uit. De andere keer was iets minder dan een jaar geleden in het sanadome , deze keer hielt ik het wat langer vol, maar het lekkerste vond ik niet de sauna maar de koude stortdouche erna. Kortom, ik snapte niet wat mensen daar nu zo lekker aan vonden.

Hier in Zweden heeft bijna ieder huis een eigen sauna. Ook hier bij het onderzoekscentrum hebben we een sauna en in het zwembad is er een sauna naast de douches (mannen en vrouwen apart). De eerste paar maanden heb ik de verzoeken afgewezen om naar de sauna te gaan. Maar op een gegeven moment vond ik het tijd om het nogmaals te proberen. Ze zeggen dat het het best is na het sporten, dus ik na het zwemmen de sauna in (met een fles water om uitdroging te voorkomen). De sauna was niet super heet en ik merkte dat ik me kon ontspannen. Paar weken later heb ik ook de sauna in het onderzoekscentrum geprobeerd. Na het hardlopen (ja, iedereen loop hier hard, dus ben ik ook maar begonnen) douchen en de sauna in. Liggend op mijn handdoek, met gesloten ogen begon ik mezelf in te beelden dat ik op het strand lag heerlijk van de warmte van de zon te genieten. En langzamerhand begon ik te begrijpen waarom mensen de sauna zo lekker vinden. Nu werkt dit natuurlijk alleen wanneer het buiten kouder is dan 20 graden en verder begint pas een uur nadat ik de sauna uit ben mijn hoofd een beetje minder rood te worden.
Nu kan je het natuurlijk erger (voor sommige beter) maken door een supersauna te doen. Een hele hete sauna nemen en vervolgens naar buiten rennen en in de winter in de sneeuw duiken of in de zomer het water in. Nu vind ik dit een beetje te extreem, maar soms even de (normale) sauna in is nog niet zo verkeerd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 71060

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: