Veldwerk deel 1 afgerond! - Reisverslag uit Kaupanger, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu Veldwerk deel 1 afgerond! - Reisverslag uit Kaupanger, Noorwegen van Janneke Scholten - WaarBenJij.nu

Veldwerk deel 1 afgerond!

Blijf op de hoogte en volg Janneke

06 Juni 2015 | Noorwegen, Kaupanger

Ik ben weer terug in Ås! Na een langer terug reis (7,5uur met het OV) kwam ik weer thuis in het platte Ås. Gisterochtend moest ik nog de laatste camera's ophangen en toen was het veldwerk afgelopen. Naja, de eerste helft dan. In begin oktober ga ik weer terug voor 1 à 2 weken. Maar wat heb ik nu gedaan de afgelopen 2,5 week (afgezien van de frustraties die ik in mijn vorige blog heb geuit)?
Voor mijn master thesis ga ik kijken naar het effect van mountainbikers op de edelherten. Uiteindelijk wil ik weten of en in welke mate de edelherten mountainbike paden vermijden. Het veldwerk bestaat uit twee onderdelen:
1. Uitwerpselen tellen, niet echt het meest glamoureuze werk, maar wel een goede methode. De hoeveelheid (groepjes met) uitwerpselen kan dan iets zeggen over de hoeveelheid herten. Ik tel dit in plots van 5x5m, op het pad, 25m, 50m, 75m, etc. van het pad af.
2. Camera vallen. Ik heb 12 camera's opgehangen, die een foto maken wanneer er een beweging plaatsvindt (van min 5 sec). Op de foto's kan je vervolgens zien hoeveel herten er langs zijn gekomen (plus het geslacht en tijdstip). En aangezien de camera's op verschillende afstanden van de mountainbike paden hangen kan je dus ook wat zeggen of en in hoeverre ze de paden vermijden.
In oktober tel ik nogmaals de plots die ik nu ook heb geteld om te kijken of er een verschil zit in winter/lente en zomer/herfst. Verder haal ik dan ook de camera's op en kan ik de foto's bekijken (ik ben erg benieuwd). Het 2de deel van het veldwerk moet sneller gaan aangezien de methode nu duidelijk is (dit was niet het geval in het begin van de eerste helft) en ik niet meer hoef te zoeken naar geschikte plekken.

En in de tussentijd? Mijn masterthesis duurt een jaar (mei 2016 moet het af zijn), dit lijkt veel tijd, maar voordat je het weet is het al voorbij. Ik moet dus nu al een begin maken met het schrijven van het verslag, beginnend bij de methode.
Maar ik neem ook wel vakantie hoor! End juni ga ik 1,5 week naar Ierland (Belfast-Galway-Dublin) en halverwege juli kom ik voor ruim 2 weken weer naar Nederland! Nu het zo dichtbij begint te komen, krijg ik toch wel een beetje heimwee. Oh ik kan niet wachten om iedereen weer te zien en in de armen te sluiten!
En als ik terug kom in Ås is het alweer (begin) augustus en begint school weer. Aangezien mijn master een jaar is (60 credits) en ik al mijn vakken hebt gehaald van het afgelopen jaar hoef ik geen andere vakken meer te volgen. Maar ik heb ervoor gekozen om toch nog een statistiek vak te volgen aangezien de statistiek van mijn master thesis waarschijnlijk lastig gaat worden.

Zo dat was het wel weer denk ik. De aankomende dagen mijn lichaam haar welverdiende rust geven en hopen dat de zon zich laat zien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 71126

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 01 Juli 2016

Studeren in Noorwegen

25 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Stage Zweden

Landen bezocht: